måndag 21 april 2014

Värmeljus lykta

Idag bloggar jag detta på ROXstamps.

ROXstamps har helt underbar chipboard att jobba med, den är 2mm tjok och går utmärkt att limma för hållbarhet.  Så här kommer även en tutorial om du är sugen på att göra en till dig själv :)


Jag har använt ROX-chipboard 2mm och skurit till följande:

2st sidostycke 8,5*12,5cm
2st sidostycke 8,9*12,5cm  
på alla 4 har jag valt att skära ut för fönster 1,5cm innanför varje sida (som en ram). Man kan ju ha 1,2 eller 3 fönster om man vill. Jag har använt gelantinplattor från Ica, jag är ju kass på det där med matlagning men grym på att leka med maten ;) haha

2st remsor 0,5*9,5cm   som jag limmat fast som stöd till den lösa sidan, "skjutdörr"-modell

till locket:
1st 8,5*8,5cm   denna limmas på UNDERSIDAN av 11*11cm (att limma/fästa fönsterna i)
1st 11*11cm
1st 2,5cm av en toarulle
1st 4,2*4,2cm   att ha som topp ovanför toarullen.

till botten:
1st 8,5*8,5cm   limmas OVANPÅ 11*11cm (att limma/fästa fönsterna i)
2st 11*11cm   limma ihop båda.

Alla mina delar är målade med vit akrylfärg och sen chalkade med vintage photo distressen 

Jag har använt 2st 15*15cm Majas underbara dekorationspapper (tänk nu om man hade haft de nya papperna <3 <3 <3 )
1 av papperna skar jag till 12st 1cm breda, dessa har jag girat ihop i hörnen för att få det snyggt.
de 3cm breda som blev över använde jag till att ta runt toarullen-
Det andra pappret använde jag till lock och topp. Alla pappersbitarna är chalkade med vintage photo. 






Här ser man hur jag har limmat fast remsan som bildar spåret till "skjutdörren", det är likadant i locket.


I dekorationen har jag använt XS fötterkompass charmring brads på toppen samt blommorna rosenknoppar och prästkrage


Det var allt för idag, så nu blir det slipa spackel och sen lägga golv och tapetsera. Snart är 11års presenten till sonen klar. Ett nytt rum!! vilket har satt griller i huvudet på mig...jag kanske ska byta pysselrum och ta hans gamla rum...men tror det är för mkt jobb och ingen vinst egentligen för min del. Ha en underbar Annandag Påsk. 
Kram Malin

2 kommentarer:

  1. Så underbart söt lykta!!!!

    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  2. Denna värmer mitt hjärta en ruggig dag som denna. ;) 💖

    SvaraRadera